mandag 14. mai 2007

Haby 14.05.07 Overrigget stram 4,2 gode 20m/s

Nok en bra surfedag...og takk til min forståelsefulle arbeidsgiver og PA som gav meg en fridag på kort varsel :-) Alle værsider pekte mot vind denne mandagen. Smhi lovet 99% sikkert for vind over 10m/s ref smhi.se :
3. Måseskär-Nordkoster
Måndag förmiddagOst vridande till syd, 11-15 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%
Måndag eftermiddagMellan syd och sydväst, 12-16 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

I disse tider er vi jo blitt vant til at meldingene stadig degraderer seg og vindretningen endres, men når jeg sto opp i dag kunne jeg slå på pcen og lese følgende melding på DMI:



Utrolig nok hadde ikke medlingen minket, men blitt oppgradert. Som avtalt dagen i forveien m Bjørnar og Paul var det naturlig å sette kursen mot Haby. Tok ikke engang med meg 100 liter brettet og 6,1 (rrd 100 liter brettet og 6,1 seilet var litt snurte som måtte bli hjemme, for så i kveld å høre skryte historier fra 76 literen og 4,2 seilet)
Når jeg ankom Haby møtt av Bjørnar m familie var det eksremt mye vind men i starten relativt sørlig vind (som meldt) og det var helt flatt. Litt etter kom Paul, og vi hadde alle god tid til å rigge..ikke noe stress...i påvente av dreininen som var meldt. Rigget det minste jeg hadde av bret 76 liter RWW og 4,2. Etter ca 2 strekk ut og inn kom pludselig dreiningen til SV og bølgne begynte å rulle inn med en gang. Jeg måtte og inn å stramme opp 4,2 eren så mye som var mulig. Vinden var tidvis sikkert oppe i gode 20m/s.
Fikk absolutt noen fine strekk men mye av seilingen ble type overlevelse og jibbingen ble planende uansett hva en gjorde med seilet. Om en bare holdt i seilet planet en rundt i jibben. Om en havnet i vannet hadde en nok med å holde utstyret nede på vannet og lirke eg opp i vannstart. Selv fikk jeg absolutt noen fine bølger og noen luftige svev men valgte å ikke utfordre revet like mye som Bjørnar og Paul som er mere kjent med stedet. I perioder kunne det og blåse enda mere, og når vi hadde en lengere pause på land håpet vi at det skulle løye ned til 4,2 føre. Bjørnar seilte med 4,2 og Paul med 4,0 på slutten. Etter en litt lengere pause med varming i bil, hadde ikke vinden minket noe og vi pakket sammen og dro hjem. Fikk ikke tid til å ta noen bilder men det er en ørliten film snutt på bjørnars side: http://home.online.no/~b-faraas/index.cfm
beskivelse av forholdene:
På starten av dagen sørlig vind 15-18 m/s kanskje klokken 16 dreide vinden til sør vest og vinden økte til rundt 20m/s. Samtidig kom bølgene mer og mer. Ute i Havet kokte det men på revet var det bølger på kanskje opp mot logo (jeg seilte ikke der da) De bølgene jeg møtte på kunne være em kombinasjon av kanskje side eller side on. Været..ikke regn som i Oslo mye sol og tidvis overskyet, bra temp i luften og vannet.
Samlet sett pga ekstremt mye vind ble det ikke den aller største opplevelsen da det var vanskelig å gjøre noe der ute. Men det var veldig lærerikt og artig å oppleve stedet i disse forholdene. Neste gang i feks 4,7 føre vil alt gå som en lek. Snakket med Runar på vei hjem som seilte først 5,2 på sletter og måtte slite med for mye høyde når han skulle inn når vinden kom helt pludselig. Runar hadde så rigget ned til 4,2 og fikk seilt i bra bølger ved hvalen hvor han og opplevde og bli vasket skikkelig. Rimelig eksotisk å bli vasket med tanke på at en er på Larkollen :-) Hadde nok fått mere tid på vannet om jeg hadde kjørt Larkollen i dag, men er likevell glad jeg dro til Haby da det var lærerikt, eksotisk og helt topp med såpas mye bra vær.
Windsurfing er jammen i meg helt topp...gleder meg til neste gang :-))))))

4 kommentarer:

Paul sa...

My man:-)

Anonym sa...

konge opplevelse
ser fram til klassisk 4.7 dag der
:-)

Bjørnar

Tormod sa...

Jepp..soulers..det var en opplevelse..gleder meg til neste gang..kanskje en klassisk 4,7 runde og jeg kommer til å slippe meg enda mere ned på revet.

Anonym sa...

kanskje må du joine oss der i helgen,kan bli bra lør/søn!!!

Bjørnar