tirsdag 22. mai 2007

Fin ettermiddag på Larkollen/Sletter 22.05.07

Fikk trøstevind i dag på sletter. Etter en forferdelig helg der jeg måtte i bryllup (meget bra bryllup), hvor jeg på lørdag kjørte forbi Holmestrand med utsikt mot sjøen fordi tunnelene "ikke virker" og så at dette var en dag en har ventet på. Prøvde febrilsk å få tak i folk, som Bjørnar Paul Runar Thommas osv, men ingen å få tak i naturligvis da alle var på vannet selvfølgelig. Ble så oppringt av Runar og Mathias, som kunne fortelle om morgenøkt på Jæren i 3,5 meter bølger.


I løpet av dagen hadde de seilt alt fra 4,2 til 5,2 og opp til 4 meter høye side shore bølger. se bilde til venstre av Runar tatt av Mathias. Jeg måtte neste stoppe bilen for å være en forsvarlig bilist nå jeg innså hva en gikk glipp av denne dagen.


Men altså i dag på Larkollen/sletter i trøstevind. Ankom samtidig med Runar. Var på vannet rundt 15:45. Bjørnar var som vanlig på plass samt TWS og en til. Runar og Bjørnar trente hardt på sine freestyle triks (secret) :-) grattis med alt som ble satt.
Jeg kjørte først et par runder innenfor og gjorde noen forsøk på push tack. Men etter relativt kort tid full fres ut til sletter..hvor det etter min målestokk var svært fine forhold. Seilte stram 6,1 og 100 liter brett, men tidvis kunne jeg fint seilt med 5,2 og 76 literen. Ja, Bjørnar, jeg er kommet tilbake i fra sletter. :-) Var der ute til ca 18.50. På slutten økte vinden enda litt mere og jeg gikk på med 5,2 og 76 literen, med tanke på noen runder ved hvalen, men i det jeg var utpå stilnet vinden og det ble ballansering/svømming tilbake.
beskrivelse av forholdene:
Vind fra sør/sørvest ..8 til kanskje opp mot 12 m/s. Lettere overskyet men noen ganger sol. Fine bølger på sletter. Men bølgene var ikke på samme plassen hele tiden og en må lete etter de. Forsøkte meg i prinsippet "overalt" men mye rundt spissen der det bryter uten å "barbere" den for mye. Noen bølger kunne en fint ri litt og i jibbene sto en i nedoverbakke :-). Men i dag var bølgene best på hver side av spissen det bryter på. (jeg var ikke innom hvalen i det hele tatt, men det så ut til å være bølger der også i dag..spesielt på slutten rett før vindnden forsvant Vinden døde helt pludselig ut ca kl 19.15. Tror vinden forsvant i forbindelse med at solen var godt på vei ned. Drakt: NP semi tørr/uten stilongs under men med neoprenvest/hette, god og varm.

En helt topp dag og så langt helt max vår utrolig å tenke på at jeg har seilt 4,2 mere enn 6,1 så langt i vår. I morgen satser jeg på Sletter med 5,2 og 76 literen. Meldingene ser ihverfall lovende ut foreløpig.

Ingen kommentarer: