onsdag 23. mai 2007

Larkollen/"sletter" 23.05.07

Nok en dag med utvidet jungeltelegraf..hvilken luksustilverelse. Runar kunne Rapportere fra høyt oppe på en stige med god utsikt, Siggurd fra vindsiden på kontoret, Thomas kunne rapportere fra larkollen i kjøring forbi hotellet osv, og selvfølgelig Bjørnar var på stranden med sin strandmobil og kunne gi 100% fersk rapport om forholdene på Larkollen. Takk alle sammen :-)
Kan vel likevell si tross i denne fantastiske jungeltelegrafen at dagen ikke sto til forventningene.
Tror vel egentlig som kanskje noen krimenelle at de er gode på bunnen, og i dag tror jeg vinden var god på bunnen men ble påvirket av mørke krefter i form av mørke skyer, som formanet vindsystemet til å endre seg. En kunne vel oppleve en viss indre konflikt i vinden mellom det lyse med vind og det mørke med dårlig vind, da vinden kunne variere mye opp og ned..men nå nok tull og menneskelig gjøring av vinden...dagen i dag:
Typisk dag jeg kan si til de som ikke var på vannet: Du gikk ikke glipp av noe!!
Ut i fra de vaierende forholdene ble det febrils rigging mellom lite brett stort brett og 5,2 til 6,1.
Valget falt på 6,1 og 100 liter
Thomas og jeg avtalte på stranden at vi skulle kjøre en team vakum runde ut til sletter. Vi kom et stykke i full plan men så forsvant vinden og så etter en stund kom den tilbake. Som sagt seilte jeg 6,1 og 100 liter brett, Thomas 5,4 og ca 100 liter brett..og i lange perioder ble seilet for thomas akkurat for lite. thomas dro inn og jeg tok noen runder der ute. For min del skulle jeg gjerne gitt bort noe av planingen min for å forlenge team vakum selvskapet der oppe.
Mot slutten når jeg hadde seilt meg tilbake vurderte jeg sterkt å gå på med mindre utstyr for å joine en svært ivrig Sigurd ute ved hvalen, men droppet det da vinden var litt lite til å stole på.
Beskrivlese av forholdene:
Varierende vind alt i fra 5-10 m/s og da i en litt lengere periode kjedelig lenge ned mot 5. Men mot slutten ca kl 19.15 var det jevnere vind kanskje opp i mot 10 m/s. Retning S/V. Lite bølger, men på sletter kom det absolutt noen når vinden var litt oppe, men likevell relativt smått.
Dette med skyene som ødelegger har jeg sett før. Om tilsiget og "grauten" av skyer blir for tett over larkollen og innover i fjorden kan vinden bli borte, trolig som resultat av lokale lavtrykk som virker mot vinden i bunnen. Eller kanske fordi vinden stoppes av skyene?
Altså..en gikk ikke glipp av noe i dag bortsett i fra fin trening og bra naturopplevelser, håper dagen i morgen har bedre å by på :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror det blir bra fredag 14-1700
:-)

neon