torsdag 18. oktober 2007

Maui dag 12 lower Kanaha

Maui dag 12 lower K

Vinter swellet gjore sitt inntog for allvor i dag. Det var utrolig spennende når vi kjørte fra der vi bor, først forbi jaws området og så forbi Hokipa der vi så fine rekker av pent formede forhøyninger ute i havet...dvs uten tvil i dag var det swell. Jeg gikk på med en stramt rigget 5,2 (nå med lån bom). Til tider kunne en sikkert vært på med 4,7 men syntes det var greit å ha litt trøkk. Fikk meg noen super fine runder ut og inn over revet, og fanget et par, i mine øyne, virkelig store bølger, men må innrømme at jeg til tider i dag kunne være noe mer psyket ut en tidligere dager. Men seilingen ble utført uten noen "chickendturn" på innsiden, selv om det kilte vel mye i magen en gang jeg dro rett over revet på utoveren der det normalt kan bryte som mest, samtidig som vinden var dårlig der fordi den kan skygges av bølgene. Som kjent er fordelen med Kanaha at når bølgene er relativt store kan en kjøre seg utover i kanalen ovenfor bryteområdet. En annen mulighet er å gå ut nedenfor brytepunketet og ta høyde et stykke ut i havet. Selv liker jeg best å kjøre ut i kanalen. I dag kunne det være relativt mange utpå. Fra land telte jeg ca 50 stykker utpå sammtidig. På en relativt stor bølge jeg fikk hadde jeg en ovenfor meg, to nedenfor, hvor den ene rotet noe voldsomt :-), samt at det lå to tre stykker i vannet som ble vasket som en måtte styre seg unna. For min del liker jeg å ha en viss marin til de rundt meg og jeg fant det best å kjøre fra bølgen selv om den var super delikat og fin. Men i mange og kanskje de fleste tilfellene fikk en bølgene for seg selv evt i sammen med en annen lengere ned eller over deg på bølgen. I tillegg til å følge med på swellet som kan bli til en bra bølge er det også ok og følge med på om det er mange andre som "melder seg på". En kan evt vente til neste bølge en kanskje får for seg selv, som kanskje er større eller evt litt mindre. Samlet sett en super bra dag. Begynner nå å få "dreis" på å finne bra bølger og lese bølgen når jeg er i den. Håper på like gode forhold i morgen, for å få trent mer. Målsetning for morgendagen: mere vekt på fremre foten i bottomturnen, forsøke å få mere fart nedover linjen somt holde roen selv om det er mye hvitt i vannet på utoveren :-) For spesielt interesserte sjekk ut denne bloggen: http://www.mauiwindsurfing.net/ ref: Best Kanaha North Swell This Season .... og med video fra Lanes.

1 kommentar:

Anonym sa...

Veldig bra Tormod. Dine rapporter er ren medisin her hjemme i kulda. Gi gass! Pål Ø