lørdag 21. april 2007

Varberg Läjet 19.04.07

Varberg, Leiet18.04.07 (klikk på bildet og evt kjør lysbildefremvisning)

Etter mange innlogginger på windguru, studie av smhi og dmi så det ut til at meldingene, som nå normalt hadde hatt en tendens til å endre seg hele tiden, pekte mot bra surf i varberg torsdag og fredag. Soulrider teamet Bjørnar, paul og meg (jeg nå nytt medlem) dro derfor avgårde onsdag kveld. Utrolig nok ble meldingene hele tiden oppgraderete. Utrolig digg og kunne logge seg på dmi å se at det meldes massevis av orange felter og til og med grønne :-) og til og med være på rett sted til rett tid. Vi våknet på Lejet til vind fra sør vest på rundt 15 m/s. Bjørnar og jeg rigget opp hver vår 4,2 og den verdensvante Paul kjørte på med 4,7. Bølgene var meget fine og noen steder relativt langt i mellom de, ref bilder. Men forholdene var relativt onshore. Det er skjelden jeg har sett de som kjører ren bølgesurf på leiet har fått så lange raid. Jeg startet å seile med votter (dakine). Det angret jeg på i etterpå for min erfaring er at for meg egner ikke votter seg ved denne typen seiling og jeg ble relativt fort sliten i underarmene. Men jeg droppet etterhvert vottene, med påfølgende forbigående mega multi neilsprett, og fikk mange fine økter. Vi hadde en pause med kvalitets avslapping i varm bil midt på dagen og vi kjørte videre på med en ettermiddagsøkt. Paul og Bjørnar holdt seg tidvis lenger opp der bølgene var noe bedre enn lenger ned der jeg for det meste holdt til, men da jeg var relativt kjørt i armene fant jeg det best å safe noe ved å holde meg lenger ned. Neste gang i varmere vand og uten votter er jeg helt sikkert å finne i området rundt moloen :-) I tillegg til bildene jeg tok er det og noen"frekke" bilder på den svenske staffo siden se link: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48616

min kommentar til bildene....kuult høyt hopp,, og kuul bølge ved han bølgesurferen.

Beskrivelse av forholdene gjennom hele dagen: Bølger, onshore opp til kanskje 2 meter, langt og relativt flatt mellom bølgene, vind i snitt kanskje rundt 16 m/s, og fra SV. Noen ganger ut mot ettermiddagen var vinden kanskje opp i mot 20m/s. Dagen startet grå og med noe regn, litt hagel en meget kort periode, men ut på dagen kom solen frem og det ble riktig idyllisk. Temp i lufen kanskje rundt 8 grader og i vannet ca rundt 10.

se også film på Bjørnars hjemmeside: http://home.online.no/~b-faraas/roadtrip9.cfm

1 kommentar:

Paul sa...

Hola,
Må jaggu bli flere like turer Tormod.. Nå som du har tatt steget inn i den exklusive soulriders team gruppen.. Takk for god varme og overnatting i din kanon kule soul bil..
Knall at det ble surf på deg i går søndag.. Jeg droppa greia da jeg var litt i ørska etter en fest dagen før, og ville primært ha bølger.. Men det kommer:-)
/Paul